X
تبلیغات
آموزش‌هاي زناشويي -

آموزش‌هاي زناشويي

آموزش‌هاي د يني، آناتو ميک، فيزيولوژيک، روان‌شناختي ، بهداشتي و تربيتي در زمينه‌

مقدمه

ضرورت و اهميت آموزش هاي خانواده

1-          خانواده درجامعه انساني

خانواده ابتدايي­ترين و مهمترين نهاد جامعه بشري محسوب مي­شود و نقش بسياري در فرايندهاي اجتماعي و بهداشت رواني فرد و جامعه ايفا مي­کند. نقش خانواده در فرهنگ ايراني بسيار برجسته بوده تا جايي که به درستي مي­توان خانواده را مهمترين رکن جامعه ايراني دانست.

از نظر صاحبنظران علوم اجتماعي« خانواده مرکب از گروهي از افراد است که از طريق خون، ازدواج يا فرزند خواندگي به يکديگر مربوط ومنسوب بوده وبراي مدت طولاني ونامشخص با هم زندگي مي کنند». در عين حال خانواده قديميترين و طبيعي ترين واحد اجتماعي است که مبنا وپايه ي هر اجتماع بزرگتر مي باشد.

انحرافات خانواده ، عدم سلامت رواني خانواده ، مشکلات اقتصادي و اجتماعي خانواده از لحاظ تأثيري که روي اعضاء خود دارد جامعه را تحت تأثير قرار مي‌دهد. افراد پيوند ميان خانواده و اجتماع هستند. افراد پرورش يافته در خانواده وارد اجتماع مي‌شوند و ويژگيهاي سالم يا ناسالم خود را که در خانواده دريافت کرده وارد اجتماع مي‌کنند. از اين لحاظ سلامت يک جامعه به سلامت خانواده‌هاي آن وابسته است.


لامارک و لوپله و ديگران ، خانواده را مهمترين کانوني مي‌دانند که جامعه از آن تغذيه مي‌کنند. به اين ترتيب فرد در کنار تأثيري که از اجتماع خود مي‌پذيرد با توشه‌اي که از خانواده خود دريافت کرده است محيط پيرامون خود را تحت تأثير قرار مي‌دهد. چنين تأثيراتي علاوه بر مسائل پيراموني جزئي بلکه بر مسائل کلان اقتصادي - اجتماعي و سياسي يک جامعه نيز نقش دارند. به اين ترتيب به نظر مي‌رسد که اصلاح يک جامعه ، پيشرفت و ترقي آن از جنبه‌هاي مختلف تأثير اصلاح خانواده ، توجه افراد به اهميت خانواده و آموزش آنهاست.

 

 نهاد خانواده در سطح جهاني تحت تاثير تحولات اجتماعي دهه­هاي گذشته با تغييرات، چالشها، مسايل و نيازهاي جديد و متنوع شدن نظامهاي خانواده مواجه شده است. پاره­اي از اين تحولات موجب تزلزل و ناپايداري موقعيت خانواده شده است، کاهش سطح تمايل ازدواج، افزايش آمار جدايي و طلاق و شکل­گيري روابط نابسامان از جمله آثار آسيب­ديدگي خانواده جوامع امروزي است.

2-     نقش شخصيت و رفتار والدين در سلامت  خانواده

نويسنده : دکتر سيدرضا حسيني

خانواده در تعيين سبک و خط مشي زندگي، اخلاق، سلامت و عملکرد فرد در آينده، نقش بزرگي بر عهده دارد. از اين جهت عواملي چون شخصيت والدين، سلامت رواني و جسماني آنها، شيوه‌هاي تربيتي اعمال شده در داخل خانواده، شغل و تحصيلات والدين، وضعيت اقتصادي و فرهنگي خانواده، محل سکونت خانواده، حجم و جمعيت خانواده، روابط اجتماعي خانواده و... در شکل گيري شخصيت فرزندان و سلامت رواني و جسماني آنها، آينده شغلي، تحصيلي، اقتصادي، سازگاري اجتماعي و فرهنگي و حتي ازدواج فرزندان در آينده تأثير مي‌گذارد و به همين دليل است که روان‌شناسان اذعان دارند، اغلب افراد دچار مشکلات مختلف شخصيتي و رواني، که فاقد بهداشت و سلامت رواني هستند، از خانواده‌هاي ناسالم برخاسته‌اند. متأسفانه يکي از بزرگ‌ترين مشکلات اجتماعي در جامعه کنوني، ستيزه‌ها و تعارضات خانوادگي است که ارکان خانواده را متزلزل مي‌کند و سلامت رواني اعضاي آن را به خطر مي‌اندازد. بنابراين نهادي که وظيفه اصلي آن ايجاد روحيه و شخصيت سالم است، خود به عاملي براي اختلالات عاطفي، رفتاري و شخصيتي تبديل مي‌گردد. تعارضات خانوادگي را مي‌توان به دو دسته تقسيم کرد، نوعي از اين تعارضات، اختلافات ميان زوجين است که موجب تزلزل روابط خانوادگي و تخريب روحيه زن و مرد و از جمله فرزندان مي‌شود. گاهي ميان فرزندان و پدر و مادر مشاجرات و اختلافاتي به وجود مي‌آيد که اين وضع با بزرگ‌تر شدن و کثرت فرزندان بارزتر مي‌شود. جالب اينکه مطالعات متعدد جامعه‌شناختي و روان‌شناختي نشان مي‌دهد که علت اصلي اين‌گونه رفتارها را بايد در نوع رفتار والدين با يکديگر و اصول تربيتي‌شان در قبال فرزندان جستجو کرد. خشونت، فقدان تعادل رفتاري تربيتي، کمبود محبت و طرد فرزندان، تبعيض در بين فرزندان، اعتياد، فقر، عدم آگاهي والدين به نقش تربيتي خويش و ناديده گرفتن نيازهاي متناسب با روز کودک و نوجوان و غيره، از علت‌هاي اصلي تعارضات والدين با فرزندان و مشکلات فرزندان در برقراري ارتباط با همسرشان در آينده خواهد بود.

معمولاً در خانواده‌هاي ناسالم، والدين و سرپرست خانواده، خود افراد رشد نيافته و ناسالمي هستند، در اين خانواده‌ها يا بين اعضا مرز سخت و غيرقابل نفوذ وجود دارد و ارتباط آنها تنها در حد ضرورت است و هيچ يك از اعضاء نمي‌توانند به حريم عضو ديگر وارد شوند. از اين رو با هم برخورد خشك و رسمي دارند، مانند فرزنداني که هرگز نمي‌توانند با پدر سخن بگويند يا ابراز عقيده کنند‌ و يا اينکه ميان اعضاي خانواده، هيچ مرزي وجود ندارد و افراد دايماً در حال از بين بردن شخصيت و توهين به يکديگر هستند از اين رو عشق و تفاهم نمي‌تواند عامل اصلي حفظ پيوندها به شمار رود. اين موضوع موجب مي‌شود فرزندان مهارت‌هاي حل مساله و مشکل را ندانند و نتوانند در زندگي زناشويي خود موفق عمل کنند. چنين کودکاني نمي‌توانند در تعارضات خود با همسر و خانواده‌ همسر خود، مهارت‌هاي ارتباطي موثر را به کار برند و همين موضوع شايد بر تربيت فرزندشان نيز تاثير بگذارد. اين چرخه زماني مي‌تواند متوقف شود که در جايي در اين چرخه، مهارت‌هاي حل مساله، کنترل خشم و هيجان آموزش داده شود.

 

3-         سوگنامه خانواده درغرب

 

در گذشته، خانواده داراي کارکردهي گوناگوني بوده است که جامعه مدرن بسياري از اين کارکردها را از خانواده گرفته است. درقديم، يك خانواده اين كاركردها را داشت:

1.     اقتصادي: اعضاي آن با هم در بيرون و درون كار كرده و نياز خود را تامين و مازاد را صادر مي‌كردند.

2.     تربيتي - فرهنگي: والدين در خانواده به تربيت كودك مي‌پرداختند و او را با آداب زندگي و دين آشنا مي‌كردند؛ شاهنامه و سعدي و قرآن به او ياد مي‌دادند و بر رفتار او نظارت داشتند.

3.     آموزشي: والدين به فرزندان خود علوم و دانش‌ها را ياد مي‌دادند و تنها اگر خود سواد نداشتند او را به مكتب مي‌فرستادند. بسياري علما و دانشمندان مي‌بينيم تحصيلات خود را نزد والدين آموخته‌اند. پرفسور حسابي و رهبر انقلاب اسلامي ايران جناب آيت الله خامنه‌اي دو نمونه از اين افراد هستند.

4.     توالد و تناسل: تولد بچه در خانواده بوده نه بيرون خانه و چنين بچه‌اي مشروع نبوده است.

5.     ارضاي احساسات شخصيتي: چون محبت خواهي، تعلق به گروه، رشد عاطفي و ترحم به هم‌نوع و ...

اما متاسفانه با مدرن شدن دنياي جديد، كاركردهاي فوق مجزا شدند: بچه رفت كودكستان و بعد مدرسه و بعد هم كانونهاي فرهنگي، اعضاي خانواده هريك عضو بخشي از چرخه اقتصادي و صنعتي و توليد انبوه سرمايه‌داري شدند و شهرنشيني به صورت سرسام‌آور رو به ازدياد نهاد. تعليم و تعلم هم به بيرون از خانه آن هم با آموزشهاي سكولاريستي و مادي و بدون لحاظ علوم انساني و تربيتي رفت و رشته‌هاي فني و مهندسي و پزشكي شدند برترين‌ها و علوم انساني و تربيتي ضعيف، سكولار و غربي شد. كم‌كم خانواده منحصر شد در محلي براي ارضاي جنسي كه آن‌هم الان در غرب با اين آزادي هاي بعد از 1930 ديگر كاركردي ندارد و مرد غربي با كمال بي‌شرمي‌مي‌گويد: براي يك كيلو شير كه گاو نمي‌خرند مي‌روند از سوپري مي‌گيرند!

اما الان غرب دارد از رنجي كه از بازتاب يك‌يك اين اعمال و سياستها مي‌كشد در خود خوري و بحران هويت از هم مي‌پاشد و جاي تاسف است كه ما به دنبال آنان برويم.

 

4-    دانش‌هاي خانواده درگذشته وحال

 

همه اديان و مكاتب فلسفي به مسأله خانواده و همسرداري و تربيت فرزند با رويكردهاي مختلفي كه داشته‌اند پرداخته‌اند. دانش‌هاي خانواده قابل تقسيمات عديده است كه اين نوشتار مختصر نمي‌تواند به همه آنها بپردازد اما از آنجا كه رسالت اين نوشتار در حيطه تربيت اخلاقي و جنسي خانواده است، دانشهاي خانواده را در دو گروه كلي معرفي مي‌كند:

 

1.     دانش‌هاي غير جنسيتي خانواده(اخلاقي – تربيتي و ...)

 

واقعيات موجود و پيامدهاي گوناگون آن باعث شد که موضوع خانواده جزء اولويتهاي کاري بسياري از پژوهشگران، نظريه­پردازان حوزه­هاي مختلف علمي قرار گيرد و هر کدام نقشي سازنده در تحکيم و بقاي نظام خانواده ايفا کنند ظهور مراکز پژوهشي خانواده در جهان، جلوه­اي از اين تلاشهاست. رشته مطالعات خانواده نيز که چندي است در دانشگاه‌هاي کشور ما تدريس مي‌شود در همين راستا ارزيابي مي‌شود.

 در تقويت اين جهت‌گيري نوين،  پژوهشکدة خانواده وابسته به دانشگاه شهيد بهشتي تهران، نيز نخستين بار در ايران تاسيس شد تا با ساماندهي مطالعات گوناگون در زمينه خانواده و انجام تحقيقات نظام­مند به تدوين راهبردهاي مناسب براي حل معضلات، توانبخشي و پيشنهاد نظامهاي نوين خانوادگي متناسب با نياز و فرهنگ ايراني بپردازد.

 پژوهشکدة خانواده با رويکردي فراگير و ميان رشته­اي، و با هدف هدايت و متمرکز نمودن تحقيقات و جلب توجه محققان و حمايت از تحقيقات در زمينه­هاي مختلف مسايل خانواده در اواخر سال 1380 تاسيس شد. اين پژوهشکده همگام با رويکرد جديد تحقيقات علمي در خصوص تاکيد بر همکاريها و تحقيقات بين رشته­اي، با مشارکت و همکاري متخصصان رشته­هاي مختلف مرتبط با خانواده، يعني روانشناسي، روانپزشکي, مشاوره، مددکاري اجتماعي، جامعه­شناسي, تاريخ، مردم­شناسي، تعليم و تربيت، حقوق، بهداشت خانواده، ژنتيک و ... فعاليت مي­کند.

فصلنامه خانواده­پژوهي نيز فصلنامه­اي علمي و چند رشته­اي است که با هدف ارائه نتايج مطالعات و پژوهش­هاي علمي، فراهم آوردن زمينه تبادل افکار و اطلاعات، ترويج مباحثات علمي بين پژوهشگران و محققان حوزه­هاي مختلف علمي: روانشناسي، جامعه­شناسي، مشاوره، مددکاري اجتماعي، حقوق، روانپزشکي، پزشکي اجتماعي، بهداشت اجتماعي، تعليم و تربيت، دين، تاريخ، فرهنگ، ارتباطات و ... در گستره مسايل خانواده و در دو سطح بنيادي و  بکاربسته، توسط پژوهشکدة خانواده دانشگاه شهيد بهشتي منتشر مي­شود.

آن‌چه در اين جزوه مورد توجه است، تنها رويكرد اخلاقي و تربيتي به اين مسأله جهت تربيت زوجين و فرزندان است.

 

2.     دانش‌هاي جنسيتي از نظر فلسفه، علم و دين

 

در مذاهب و فرهنگ‌هاي مختلف نگرش‌هاي متفاوتي نسبت به آميزش جنسي ديده مي‌شود. يک رويکرد آن را «مثبت» و «طبيعي» قلمداد کرده و مراسم مذهبي خاصي نيز براي آن پيشنهاد مي‌دهد، و يک رويکرد ديگر نگاهي «منفي» نسبت به آميزش جنسي دارد.

اسلام به امور جنسي با ديد مثبت نگاه كرده و براي آموزش صحيح آن هم اهميت زيادي قائل است.

فلاسفه در شاخه‌اي از فلسفه به نام «فلسفه سکس[1]» به بررسي آميزش جنسي و موضوعات مربوط به آن از ديدگاه مفهومي، اخلاقي، متافيزيکي، و هنجاري مي‌پردازند وبه دو دستهٔ عمدهٔ خوشبين‌ها و بدبين‌ها تقسيم مي‌شوند. فلاسفهٔ بدبين برانگيختگي جنسي و انجام عملي بر اساس آن را در حد کرامت و شأن انسان نمي‌بينند. فلاسفهٔ خوشبين‌ آميزش جنسي را مکانيزمي در نظر مي‌گيرند که بصورت طبيعي و از روي شادي پيوندي جنسي و غيرجنسي ميان دو نفر برقرار مي‌کند.

شاخه اي از فلسفه سکس، به نام  فلسفه متافيزيکي سکس از فلسفه مسائل مربوط به آميزش جنسي را از ديدگاه هستي‌شناسي و شناخت‌شناسي مورد بحث قرار مي‌دهد: جايگاه سکس در ذات انسان چيست؟ روابط بين سکسواليته، احساسات، و ادراک چيست؟ معني سکسواليته براي يک شخص، يک گونه، و يا کل کيهان چيست؟ آميزش جنسي درباره چيست؟ فلسفه هنجاري سکسواليته به بررسي سؤالاتي در مورد اخلاقيات جنسي مي‌پردازد. در چه شرايطي انجام آميزش جنسي، فعاليت جنسي، و يا تجربه لذت جنسي از نظر اخلاقي مجاز است؟ انجام آن با چه کسي مجاز است؟ با چه بخش‌هايي از بدن؟ به چه مدت؟ اين شاخه از فلسفه همچنين به سؤالات حقوقي، اجتماعي و سياسي مربوطه نيز مي‌پردازد. آيا جامعه بايد مردمش را به سمت ازدواج، خانواده و دور شدن از همجنس گرايي سوق دهد؟ آيا قوانيني در ممنوعيت فاحشگي و همجنس گرايي بايد وضع شود؟ اين سؤالات جنبه اخلاقي دارند. اما اين شاخه فلسفه به سؤالات غير مرتبط به اخلاق نيز مي‌پردازد: آميزش جنسي خوب چيست؟ آميزش جنسي خوب تأثيري در زندگي خوب دارد؟

متون مقدس بودايي هنگام بحث در مورد آميزش جنسي، امور شهواني را جزوي از اميال طبقه بندي کرده ومعتقدند که اميال (به همراه تنفر و جهالت) وجود انسان را آلوده کرده است. به علاوه اعتقاد بوداييان هندي بر اين بوده يک راهب با اجتناب از آميزش جنسي قدرتي روحاني بدست مي‌آورد؛ در هند اين ديدگاه رايج بوده که خروج مني باعث ضعيف شدن مرد مي‌شود. بودايي‌ها از دست دادن انرژي هنگام آميزش را «مرگ کوچک» نامگذاري کرده اند. موضوع ديگري که نگاه بوداييان به آميزش جنسي را تحت تأثير قرار مي‌داد نگاه آنها به بدن انسان بود. در قرون اوليه، تا پيش از تأثير تانترا در قرن چهارم ميلادي، بوداييان بدن انسان را ناپاک مي‌دانستند. خصوصاً بدن زن بدليل جذبه شديد آن براي راهب‌ها و «آلوده شدن» آن با حيض بيش از بدن مرد مورد نکوهش قرار مي‌گرفت.

تائوئيست‌هاي چين معتقد بودند انجام رابطه جنسي تأثيرات مثبت جسمي و روحي دارد.

 

5-      كاركردهاي خانواده درغرب رنگ باخته و دائماً درآتش شهوتراني بيرون خانواده دميده مي‌شود

طغيان جنسي و درآمد هنگفت فيلمهاي عرياني كه بازيگران لخت به اشكال غير حيواني بر آتش شهوت مي‌دمند و حرص سيري ناپذير اين انسان و امراض روحي و جسمي حاصل اين افراط و از هم پاشيده شدن خانواده و هزاران سقط در بين جوانان غرب(سقط، سنگين ترين عوارض جسم و روح دارد) همگي حاكي از باخت كل هويت انساني در قمار عقل و شهوت دنياي مدرن است. انواع آلات برقي شبيدستگاه وکيوم[2] ، ايمپلنت هاي پوستي، قرص ها ، شربت ها ، لوسيون ها و روغن ها،  روش جراحي با آزاد کردن رباطي ( ليگامنت ) که آلت را در جاي خود نگه مي دارد و آن را تا حد 5.2 سانتيمتر طولاني تر مي كند!! با انواع عوارض جسمي و رواني اين فيلمها و جراحي و قرصها.

اينها بلاي شهوت پرستي مفرطانه و بي حساب تمدن امروز است.

  1. البته، ريشه بسياري مشكلات خانوادگي(نه همه) در مشكلات جنسي است

نياز جنسي بازتاب ترشح هورمون جنسي است که تحولات جسمي و روحي را به دنبال دارد. از دوران بلوغ به بعد ميل به جنس مخالف زياد مي شود و اگر پاسخ درستي به خواسته هاي جنسي داده نشود سبب بحران هاي شديد روحي و انحرافات جنسي مي گردد.

 مسأله «آميزش» از نظر روحي و رواني قابل اهميت است و نياز به آگاهي و دقت بيشتري دارد. اکثر همسران جوان، اطلاعات کافي و لازم را در اين زمينه ندارند و حيا و شرم مانع از سوال کردن مي شود. بسياري از اختلافات و مشکلات روحي و رواني که براي همسران جوان بوجود مي آيد ريشه اش عدم آگاهي آن ها نسبت به مسائل زناشويي مي باشد.

دكتر معتمدي جامعه شناس و استاد دانشگاه در اين ارتباط مي گويد: متأسفانه خلاهاي زيادي در زمينه آموزش بهداشت جنسي وآموزش جنسي در جامعه وجود دارد، بنابراين به باور من آموزش بهداشت جنسي بايد در سطوح مختلف به عنوان يكي از عملكردهاي مهارت زندگي وجود داشته باشد كه بتواند مانع وقوع برخي اختلالات و فجايع در سالهاي بعدي بشود. وي مي افزايد: در اين زمينه بايد چالشهاي پيش روي جامعه خودمان را هم مد نظر قرار دهيم. در موضوع آموزش بهداشت جنسي با توجه به فرهنگ واخلاق يك جامعه نمي توانيم كتابي را در اين زمينه از كشورهاي غربي ترجمه كنيم و به عنوان الگوي بهداشت رواني و جنسيت جامعه ارائه كنيم... بنابراين در آموزش بهداشت جنسي بايد بر اساس اخلاقيات جامعه كه مخلوطي است از آداب، رسوم، سنن، فرهنگ و دين طرح خود را تعريف و تدوين كنيم.

ريشه بسياري از مشکلات جنسي در روابط زناشويي " عدم آموزش صحيح و مناسب " زوج ها است .

رييس سومين كنگره خانواده و سلامت جنسي گفت: با بررسي پرونده‌هايي از دادگاه‌هاي خانواده مشخص شد كه حدود ‪ ۵۰درصد از طلاق‌هايي كه در خانواده‌ها صورت مي‌گيرد ريشه در مسايل و مشكلات جنسي دارد.به نقل از ايرنا، سيد كاظم فروتن روز شنبه در نشست خبري سومين كنگره"خانواده و سلامت جنسي" با بيان اين مطلب افزود: نتيجه اين بررسي نشان مي‌دهد بسياري از مشكلات خانوادها ناشي از مشكلات و اختلالات جنسي است كه به صورت مشكلات ظاهري و سطحي همچون تنفرها و جر و بحث‌هاي خانوادگي مطرح مي‌شود. وي ادامه داد: با بررسي پرونده افرادي كه به دادگاه‌هاي خانواده مراجعه كرده بودند و به كلينيك سلامت خانواده ارجاع داده شده بود مشخص شد ريشه بسياري از مشكلات خانوادگي كه منجر به طلاق و بي‌علاقگي زوجين نسبت به همديگر مي شود ناشي از مسايل جنسي است.

دكتر فروتن گفت: به دليل محدوديت‌هاي فرهنگي كه در زمينه طرح مسايل و مشكلات جنسي در جامعه وجود دارد افراد نمي‌دانند مشاوره‌هاي مرتبط با مسايل جنسي را در چه مركزي بايد دريافت كنند. وي با تاكيد بر ايجاد مراكز و كلينيك‌هاي خاص مشاوره جنسي خاطر نشان کرد: ايجاد چنين مراكزي براي ارايه خدمات مشاوره‌اي به خانواده‌ها در پيشگيري و يا حل بسياري از معضلات مرتبط با مسايل جنسي كمك‌كننده است.

به گفته وي، ممكن است همسر از مشكلات رفاهي و اقتصادي و ديگر مشكلات زندگي شكايت كند ولي در ريشه‌يابي آن مشخص مي‌شود كه در آن خانواده آرامش جنسي وجود ندارد. دكتر فروتن با اشاره به اينكه اختلالات جنسي در جامعه ما از شيوع بالايي برخوردار است افزود: در كشور ما براي ناتواني جنسي كه حدود ‪ ۹درصد مردان جامعه از آن رنج مي‌برند هيج برنامه ريزي منسجمي به عمل نيامده است. وي اضافه كرد طبق آمارهاي موجود در كشور حدود ‪ ۳۰درصد زنان و ‪ ۳۰تا ‪ ۴۰درصد مردان در زندگي زناشويي خود از اختلالات جنسي رنج مي‌برند دكتر فروتن تصريح كرد يكي از مهم‌ترين مشكلات كشور ما دراين زمينه نبود مراكز آموزشي است و همچنين وجود اين معضل است كه كجا، چه چيزي و به چه ميزان بايد در زمينه مشكلات جنسي آموزش داده شود. وي افزود: «مشكل ديگري كه در زمينه مشكلات جنسي در كشور ما وجود دارد اين است كه هيچ‌گاه به طور شفاف و صريح به اين مشكلات پرداخته نشده است و هميشه دراين مورد صورت مساله را پاك كرده‌ايم.»

به عبارت بهتر  با توجه به خط قرمزهاي مصنوعي که اين موضوع در جامعه ما داشته و دارد ، پرداختن به  موضوعات جنسي تبديل به " تابو " شده است. اين در حالي است که در فرهنگ سنتي ما (لااقل از منظر فرهنگ مکتوب و ديني ما ) منابع بسياري درباره نحوه نزديکي زن و شوهر و  مسايلي از اين دست وجود دارد و طبيعتا اين منابع نشان مي دهد که اسلام به عنوان يک دين کامل به اين بخش مهم از زندگي بشر توجه کافي و وافي داشته است .

با اين حال به بهانه هايي مانند شرم و حيا ، موضوع آموزش هاي جنسي و کامجويي هايي زناشويي ، تقريباً به طور کامل در کشور به محاق رفته است و افراد ، وقتي عقد ازدواج مي بندند ، يا در ناداني کامل نسبت به امور جنسي هستند و يا اطلاعات خود را از منابع متفرقه ، غيراستاندارد و نامطمئن کسب کرده اند که در هر دو صورت ، ناکامي هاي جنسي در دوران زناشويي ، محقق مي شود و طلاق ها شکل مي گيرد و خانواده ها فرو مي پاشد.

نکته جالب و آموزنده اينجاست که بهانه هايي مانند غيرمتعارف و شرم آميز بودن پرداختن به آموزش هاي جنسي در شرايطي مطرح مي شود که اساساً در امر آموزش جاي شرم و تعارف نيست[3] و اگر تورقي در رساله هاي عمليه مراجع تقليد شيعه داشته باشيم به صراحت کامل مسايل و احکام مرتبط با مسايل زناشويي  مورد اشاره قرار گرفته و حتي واژگان مربوط به ارگانيسم جنسي بدن زن و مرد به صراحت مورد اشاره قرار گرفته است و اين در حالي است که مراجع عظام ، خود مقيدترين افراد به اخلاق و تقيدات شرعي هستند.

از سوي ديگر مساله ارتباطات زناشويي و آميزش جنسي  زن و مرد آن قدر در اسلام استحکام و اهميت دارد که طبق احکام شرعي مساله آميزش جنسي زوجين  جزء"اصول پايه اي" پيوند زناشويي فرض شده و زوج يا زوجه نمي توانند در شروط ضمن عقد اين مساله را که حاضر به آميزش نخواهند بود را بگنجانند و چنين عقدي از نظر شرع مبين اسلام موضوعيت نخواهد داشت.

در کنار اين مساله ، روايات و احاديث فراواني از ائمه معصومين ( عليهم السلام ) نيز در مسايل مرتبط با زناشويي و ارتباط جنسي زن و مرد وجود دارد که نشان مي دهد منابع ديني ما نه تنها در اين مساله سکوت نکرده اند ، بلکه به جرات مي توان اين ادعا را مطرح کرد که در هيچ ديني همچون اسلام و در هيچ مکتبي همچون مکتب تشيع به مساله ارتباطات جنسي بين زن و مرد و کامجويي هاي حلال جنسي زوجين از يکديگر پرداخته نشده است .

در دائرة‌المعارف جهاني ويكي‌پديا(wikipedia) نيز مدخل مهمي به «آميزش جنسي انسان» اختصاص داده شده است.

  1. سهم عمده‌اي از مشكلات خانوادگي دنياي ما مربوط به بدكاركردي تربيتي- اخلاقي اين نهاد است

انسان از اديان الهي فاصله گرفته و در هبوط قرن بيست و يكم به انتهاي دوزخ خودساخته‌اش رسيده و تكنولوژي بلاي بزرگ قرن و نعمتهاي الهي به نقمتهاي باطني تبديل شده؛ در پاركهاي سرسبز با انواع گلهاي پرودشي با روحها و دلهاي پلاستيكي و قلبهاي بي‌نشاط و منزوي داريم از دست‌آفريده خود لذت مي‌بريم و شمع جسم و جان خود را به افسانه تا سحر بيداري‌مان كه جز دم مرگ نيست بيهوده سوزانيده و بر زندگس بي‌حاصل خود سرشك ماتم مي‌ريزيم.

مشكلات خانواده در دنياي كنوني در سه دسته خلاصه مي‌شود:

1.     تربيت ديني انبيا در دنيا منزوي شده و تربيت مادي جايگزين آن شده است.

3.     خانواده‌ها در تربيت عاطفي ورفتاري وجنسي فرزندان به‌ويژه دختران بسيار ضعيف و ناتوان شده‌اند.

4.     محبت وعاطفه از خانواده رخت بربسته وخشونت جايگزين آن شده است.

 

6-      هجمه‌هاي‌فرهنگيBBC-VOA-FARSI1 (داستانفارسي1 FARSI[4])

فرقي نمي كند كه شما روي پشت بام‎تان يا گوشه تراس يك گيرنده ماهواره داشته باشيد يا نه، فرقي نمي كند شما روشنفكر باشيد يا طرفدار سريال هاي زرد و خاله‎زنكي، مهم نيست شما اصلا وقت داريد كه پاي تلويزيون يا ماهواره بنشينيد يا نه، مهم اين است كه حتما اسمي از « فارسي 1» كه معمولا « فارسي وان » خوانده مي شود، شنيده‎ايد. شهرت برخي سريال‎هاي فارسي‎وان دارند آهسته آهسته ركورد « جومونگ » را هم مي زنند. راستي داستان اين شبكه نوظهور چيست كه اين‎طور همه را دور خودش جمع كرده؛ موافق ها را با ديدن هر شب سريال‎هايش و مخالف ها را با اظهارنظرها و هشدار هاي پياپي. اين گزارش مي خواهد داستان فارسي‎وان را مرور كند و البته همين ابتدا هم اعتراف مي كند كه آن چه مي خوانيد بريده اي از آن چيزي است كه درباره اين شبكه مي شود به دست آورد. فارسي‎وان زواياي پنهان بسياري دارد و درست مثل يك كوه يخي مي ماند، بيشتر از آن چه كه روي آب است و ما مي بينيم، زير آب است و ما - به اين راحتي‎ها - نمي بينيم.

«شبكه فارسي‎وان، توسط كمپاني پخش خاورميانه (Broadcast Middle East) اداره مي‎شود. اين كمپاني نتيجه همكاري شركت‎هاي نيوز كورپوريشن و گروه موبي است... .» اين توضيح را از سايت رسمي فارسي‎وان - كه البته فيلتر شده - برداشته‎ايم. شركت نيوزكورپريشن يكي از صدها شركت و شبكه يك سرمايه‎دار يهودي به نام «روبرت مرداك» است.

در مورد عموم ايراني‎ها، ذوق و شوق داشتن ماهواره بيشتر به همان روزهاي اول، ختم مي شود. كسي كه تا‎كنون حداكثر با هشت كانال مواجه بوده به‎ناگهان با يك فهرست حداقل 1000 تايي مواجه مي شود. اما كم‎كم بيننده مي فهمد كه خيلي از اين كانال ها هيچ به دردش نمي خورند. كانال هاي – مثلا - سياسي بيشتر دستمايه طنز تلويزيون خودمان مي شوند، برنامه هاي رقص و آواز معمولا تكراري اند و يا با دردسر كمتر در بساط سي دي فروش ها در دسترسند، برنامه هاي راز بقا را شبكه چهار، دوبله شده پخش مي كند و فيلم‎هايي كه با زيرنويس پخش مي شوند، خيلي زودتر، اين جا روي DVD تكثير شده و دست به دست مي چرخند. بعضي شبكه ها هم كه اصلا همين فيلم ها و سريال هاي تلويزيون خودمان را پخش مي كنند. منهاي مخاطبان حرفه‎اي، اين وضعيت بيشتر آن‎هايي است كه پاي ماهواره مي نشينند.

 اما راه‎اندازي يكي دو شبكه ماجرا را عوض كرد. اصل داستان را اگر بخواهيد بدانيد، مربوط مي شود به آخرين روزهاي رياست‎جمهوري بوش كه به امارات سفر كرد. او در اين سفر در گوش مقامات محلي شيخ‎نشين امارات ‏چيزهايي گفت كه بيشتر مربوط مي شد به فعاليت هاي رسانه اي عليه ايران. تنها چند هفته پس از اين ديدارها، شبكه شاهزاده بن نايف در دوبي، سرويس فارسي زبان ‏خود را راه انداخت و در حالي كه ساليانه ميلياردها دلار در حوزه جنوبي خليج فارس، ‏خرج هزينه نام جعلي آن مي‎كنند، اين شبكه سعودي نام پرشين را به اسم خود اضافه ‏كرد. از روز اول « ام.بي.سي. پرشيا »، علي‎الدوام فيلم هاي هاليوود را با زيرنويس فارسي پخش كرد. شوك دوم در بازار شبكه هاي ماهواره اي فارسي زبان، مربوط به بي. بي. سي فارسي مي شد. اين شبكه كه قرار بود سال 2012 افتتاح شود، قبل از انتخابات رياست‎جمهوري كارش را شروع كرد تا بر فضاي سياسي اثر بگذارد. بي.بي.سي فارسي خيلي زود توانست راهش را از شبكه هاي فارسي‎زبان ماهواره اي جدا كند و با ارائه قالبي متفاوت براي برنامه‎هايش از « VOA » هم جلو بزند. بعد از انتخابات و تلاطم هاي سياسي آن روزها، اما سومين شبكه متفاوت كارش را شروع كرد. فارسي‎وان ولي كاري به سياست نداشت. فيلم و سريال پخش مي كرد و البته اين‎بار شخصيت ها به زبان مادري ايراني ها حرف مي زدند. وجود يك شبكه مخصوص فيلم و سريال كه همه برنامه‎هايش دوبله باشند، آن قدر عجيب بود كه همان روزها شايع شد « فارسي‎وان را جمهوري اسلامي راه انداخته كه حوادث پس از انتخابات را به حاشيه ببرد. اما خيلي زود اين حدس باطل شد ، وقتي در همان روزهاي اول ، پارازيت‎ها ، فركانس اين شبكه را هدف گرفتند و نمايش برنامه‎هايش از هاتبرد در بسياري از نقاط ايران با اختلال مواجه شد. اما چرا بايد ايران روي اين شبكه پارازيت مي فرستاد؟ فارسي‎وان چه كرده بود و از جان ايراني ها چه مي خواست؟

آيتم هاي مذهبي در فارسي‎وان

فارسي‎وان آمده بود كه جاهاي خالي را پر كند. روبرت مرداك با آن همه تجربه و پول و « سعد محسني » با آن همه انگيزه براي داشتن يك كانال غير افغاني، قرار نبود تجربه تقريبا شكست‎خورده تلويزيون هاي لس‎آنجلسي را تكرار كنند و همان راهي را بروند كه آن‎ها رفته بودند. آن‎ها مي دانستند كه اگر بخواهند در خانواده ايراني نفوذ كنند، نمي‎توانند فرهنگ و مذهب ايراني را حذف كنند. براي همين لابه‎لاي سريال‎هايي كه پر بود از نمايش شهوت‎انگيز زن‎ها، هنگام اذان مغرب به افق تهران، برنامه‎هاي‎شان را قطع و اذان پخش كردند؛ آن روزها در صدا و سيماي ما همه حرف اين بود كه آيا صداي شجريان را پخش كنند يا نه! شب هاي قدر، شبكه فارسي‎وان باز لابه‎لاي همان برنامه ها، وله‎هايي درباره شهادت حضرت امير(ع) پخش كرد و به مناسبت عيد فطر، درست مثل تلويزيون خودمان ويژه‎برنامه پخش كرد. از اين جا بود كه خيلي‎ها فهميدند « اين يكي گربه نيست» و رقيبي جديد و جدي به شمار مي رود. همان روزها يك سايت خبري پربيننده نوشت: « رقيب جديد آقاي ضرغامي » !

همان روزها « دويچه وله فارسي » با انتشار گزارشي نوشت: « اين شبكه توانسته ‎است با مجموعه هايي عامه پسند و با استفاده از چاشني هايي چون زنان و دختران زيبارو و داستان هايي عاشقانه، در جذب مخاطبان موفق شود و تماشاگري را كه در پي نوعي سرگرمي براي رهايي از دغدغه ها و خستگي هاي كار و زندگي اجتماعي است، به دنبال خود بكشاند.».

 فارسي‎وان كارش را با پخش سريال هاي نه چندان به‎روز شروع كرد و براي اين كه حداكثر مخاطب را جلب كند، اعلام كرد اين مجموعه ها را سانسور مي كند. اين در واقع بيشتر يك پز بود تا فارسي‎وان، افراد خانواده را مجاب كند كه دور هم بنشينند و برنامه‎هايش را نگاه كنند. اما حذف صحنه حضور يك زن و مرد در رختخواب چه مشكلي را حل مي كرد وقتي در همه برنامه ها پوشش بازيگران، ديالوگ ها و روح حاكم بر داستان به‎مراتب زهرآلوده‎تر از همان صحنه كذايي بود؟

به اين ترتيب، پس از سال‎ها، سرانجام، شبكه هاي ماهواره اي جدي گرفته شدند، همان منابع نامعلوم پارازيت فرستادند و سروكله كارشناسان يكي يكي پيدا شد و هشدار دادند كه اين شبكه تا چه اندازه مي تواند خطرناك باشد. از اين جا بحث ها شروع شد كه آيا پارازيت فرستادن، راه حل است يا «اقدامات فرهنگي».! كارشناسان و مسئولان و منابع نامعلوم، سرگرم بحث و جدل بودند كه فارسي‎وان از چند ماهواره ديگر هم پخش شد و لينك هاي «راهكارهاي مقابله با پارازيت» در اينترنت با سرعت پخش شدند و حالا فارسي‎وان تقريبا از مشكل ارسال پارازيت عبور كرده، كاري كه بي بي سي فارسي هنوز از پسش برنيامده.

 فارسي‎وان با تفاوت هاي زيادي كارش را شروع كرد كه يكي از آن‎ها پخش محدود آگهي است و اين يعني اين كه اين شبكه معطل چند هزار دلار پول نيست كه علي‎الدوام زيرنويس بدهد و شماره حساب اعلام كند و براي كسب درآمد هم نيامده.

 اين شبكه از ابتداي ورودش مبناي كار خود را بر دو مشخصه متمايز گذاشت؛ دوبله فارسي و پخش سريال هاي بلند و متوالي. درست همان چيزي كه مخاطب ايراني را بعد از يك روز كاري خسته كننده پشت جعبه جادويي دور خانواده جمع مي كند. دقت كنيد در روزهاي آغاز به كار اين شبكه، در حالي‎كه هر شب چهار سريال را پخش مي كرد، تلويزيون ما هم با همه وسعتش، چهار مجموعه را آماده پخش كرده بود. البته مقايسه فني برنامه هاي فارسي‎وان و تلويزيون كار درستي نيست. چون اولا بيشتر - و نه همه - مجموعه هاي اين شبكه در رديف آثار درجه دوم و سوم طبقه‎بندي مي شوند و اصولا جز مسائل «خاله زنكي» به موضوع ديگري نمي پردازند و از همه مهمتر اين‎كه ذائقه مخاطب ايراني به دوبله هاي فوق‎العاده حرفه‎اي عادت كرده و حالا شنيدن دوبله هاي آماتوري چند افغاني برايش مثل سوهان روحند. اما اين ضعف هيچ‎گاه از تعداد بيننده هاي اين شبكه كم نكرد و تاكنون تعداد سريال ها بيشتر، متنوع‎تر، دوبله ها نيز پيشرفته‎تر و البته بيننده ها هم بيشتر شده‎اند. يكي از بينندگان اين شبكه در صفحه آن در فيس بوك نوشته كه پس از ديدن «فارسي 1» ديگر «نه اخبار بي بي سي فارسي را مي بيند» و نه هم به «تحليل هاي محسن سازگارا در تلويزيون صداي امريكا» توجهي دارد.

در فارسي وان...

در فارسي‎وان همه‎چيز در نهايت ربطي به عشق و رابطه عاشقانه پيدا مي كند. البته خب، عشق چيز بدي نيست و اتفاقا خيلي هم خوب است، اما مشكل از وقتي شروع مي شود كه از مردي به زن شوهردار يا بر عكس باشد.

 با نگاهي عميق‎تر و تحليل محتواي برنامه هاي اين شبكه، اين نكته ظريف آشكار مي‎شود كه بسياري از اين داستان‎هاي در ظاهر جذاب و ديدني، حاوي مفاهيم خيانت، جنايت و عدم تعهد به خانواده هستند و با اين كه سريال هاي شبكه فارسي وان از ميان برنامه هاي روز آمريكا و اروپا انتخاب مي شوند، اما تحليل محتوايي آن ها نشان مي‎دهد كه اين انتخاب ها با دقت و وسواسي خاصي صورت مي‎پذيرد. چنان‎كه با اندكي ظرافت مي توان خط پنهان، اما محكمي ميان تمامي سريال هاي پخش شده از اين شبكه را پيدا كرد. تا آن جا كه گويي هر سريالي سريال ديگر را تكميل و تثبيت مي كند. و اين قضيه تا آن جا پيش رفته است كه بسياري از كارشناسان و حتي خانواده هاي ايراني دهان به انتقاد گشودند و بسياري از سريال هاي اين شبكه را فاقد ارزش ديداري دانستند. آن‎ها با دقت، تعمد و وسواس خاص، سريال هايي را براي مخاطب ايراني و فارسي‎زبان پخش مي كنند كه موضوع اصلي همه آن‎ها، روابط خانوادگي و زناشويي است. مشكل بزرگ اين‎جاست كه فارسي‎وان پز خانوادگي گرفته و اعضاي يك خانواده كنار هم مي نشينند و مثلا ويكتوريا نگاه مي كنند. او در ابتدا زني است كه فداكارانه براي زندگي تلاش مي كند. اما در سالگرد ازدواجش متوجه مي شود كه شوهرش به او خيانت كرده و با منشي شركت، رابطه جنسي دارد. او هم مدتي بعد رابطه با مردي جوان را كليد مي زند و... همه فيلم مي خواهد اين را بگويد كه هي! تو هم مي تواني تجربه كني؛ حالا كه او اين كار را كرده است و اين هيچ اشكالي ندارد! در فارسي‎وان معمولا رنگ صورتي كنار رنگ مشكي قرار دارد و اين معمولا سليقه شبكه هاي پورنو و سكسي است.

 خوبي ماجرا اين است كه حالا همه نسبت به فارسي‎وان حساس شده‎اند. اين اولين گزارشي نبود كه شما درباره فارسي‎وان خوانديد و حتما آخرينش هم نخواهد بود. دفتر شبكه فارسي‎وان در دبي سفارش كار مي دهد و برنامه‎هايش را از هنگ كنگ پخش مي كند و امواجش اين جا در تهران، در مشهد، در چهارمحال، در بندر عباس، در قم، در لامرد، در ايذه و هر جايي كه فكرش را بكنيد، خانواده من و شما را تكان مي دهد. مشكل، خيلي هم به ماهواره مربوط نمي شود، سريال هاي اين شبكه حالا ضبط شده اند و توي بساط سي دي فروش ها مثل نقل و نبات ريخته‎اند.

 

6-    فراموشي خدا يا فراموشي انسان؟.....

انسان خود را باخته است؛ به قول اقبال:

آدميت زار ناليد از فرنگ               زندگي هنگامه برچيد از فرنگ

اصلاً انسان نه جسم خود را شناخته نه روح و نه قلب و نه خانواده و نه جنسيت خود را؛ مرد و زن در دوزخي سوزان به يكباره فرو رفته‌اند تا هبوط هميشگي خود را سوگوارانه به تماشا بنشينند. آري، انسان خود را اول فراموش كردو بعد خدا را؛ تنها راه بازيابي حقيقت هويت خود و زندگي سعادتمند در دنيا و آخرت، بازگشت به خود است:

و مانند آن كساني مباشيد كه خدا را فراموش كردند و خدا هم خود آنان را از ياد خودشان ببرد.( الحشر : 19)

داستايوسکي مي‌گفت وجود خدا ضروري است. با فراموشي خدا هر جنايتي جايز مي‌شود. او چنين مي‌انديشيد که خدايان مي توانند جنايت و جنايت پيشگان را مهار ‌کنند.

داستايوسکي در اشتباه بود. درست‌تر سخن کامو بود:

Summary of the text above:

Dostoyevsky says: if god doesn't exist, every thing was possible. He thinks gods can hold criminals.

He was wrong. Kamus was Wright. He results in Caligula that if we forget human, we change to monsters[5]

 

از نظر کامو اين فراموشي خدا نيست که کاليگولا را به جنايت مي‌کشد، بلکه اين فراموشي انسان‌هاست که او را وادار به چنين کار مي‌کند.

کامو مي‌گويد کاليگولا نمي‌دانست که نمي‌توان همه چيز را از بين بُرد و خود را از بين نبرد!

 

7-    ناسالم بودن فضاي سايبري آموزش جنسي ومشاوره خانواده

برخي  مقالاتي كه در اين جزوه خواهند آمد نيز از سايت‌هاي اينترنتي[6] دريافت و زير نظر متخصصان ديني روانشناختي اصلاح و تصحيح شده‌اند. كه اين توضيح جهت رعايت امانت بوده نه تاييد مطالب سايت مذكور يا ساير سايتهايي كه حتي طبق قوانين ايران  مجاز هم هستند.

به طور كلي سايت ها و وبلاگهايي كه به آموزش خانواده و مسائل جنسي مي‌پردازند،  چند گروه هستند :

1.     گروهي که متاسفانه آمار بالايي هم دارد به مطالب مستحجن و انحرافي جنسي مي پردازند و با تخريب افکار نسل جوان و نوجوان آنها را درگير مسائل و مشکلات شديد روحي و عاطفي مي کنند . مشکلاتي که در مراحلي  سبب ضربه هايي جبران ناپذير مي شوند و ...

2.     گروه دوم سايت و وبلاگهايي که به ظاهر هدف علم آموزي و اطلاع رساني دارند . اين گروه نيز خود دو دسته هستند : دسته اول که با نيت انحراف فکري و اخلاقي و حتي فعاليتهاي هدفمند سياسي با درج و انتشار مطالبي که به هيچ عنوان جنبه و منبع علمي ندارند به تخريب علمي کاربرن اينترنتي مي پردازند . از جمله تشويق نسل جوان به انجام اعمال جنسي مانند خودارضايي و توجيه اينکه عمل خودارضايي هيچ آسيب جسمي و روحي ندارد و بسيار هم مفيد مي باشد و ....دسته دوم افراد  غير علمي هستند که ناخواسته با درج و انتشار مطالب افراد دسته اول در وبلاگ و سايت خود به کمک فعاليتهاي شوم مي روند و دشمنان روحي و عاطفي را در رسيدن به اهدافشان ياري مي رسانند و ...

3.     گروه سوم که خوشبختانه روز به روز در حال گسترش هستند  افراد علمي مي باشند که هدف مشاوره اي و راهنمايي صحيح علمي دارند و مطالب خود را با منابع معتبر و بدون قصد انحرافي ثبت و نشر مي دهند و ...

با اين وصف به علت نادر بودن سايتهاي نوع سوم و باز كمبود بنيه علمي و مذهبي اين سايتها، حقيقت اين است كه تيم محقق اين جزوه( روانشناس، مشاورخانواده  و مشاور مذهبي) به سايتي كه از اين سه لحاظ( روانشناختي، مشاوره‌اي  و مذهبي)  كاملاً بدون مشكل باشد برخورد نكردند. اولين اشكال اين سايت‌ها نشر عمومي اين مطالب است و اي كاش دولتمردان با هزينه‌هاي اندك، اين اطلاعات را به شكل مشروع و سالم در جزواتي به افراد متأهل ارائه مي‌كردند و اين سايت‌ها را كاملاً مسدود مي‌نمودند؛ شر اين‌ها بيشتر از خيرشان است. جاي تاسف دارد كه زير پرچم مجاز بودن، اين حرف‌ها را به خورد جوان و نوجوان بدهند و در وسط مقالاتي كه بالايش نوشته اين سايت زير نظر قوانين جمهوري اسلامي است، اولاً مسائل جنسي را به اسم رابطه زن و شوهري با انواع تصاوير مكشوف و بعضاً واقعي(نه نقاشي) از شكلهاي روابط جنسي و بدتر از همه با محتواهاي غير علمي و غير شرعي بيان كرده و بلكه در بين كلام خود باك نداشته باشد كه صحبت از شيوه‌هاي جذب دوست دختر و راضي كردن او براي روابط و ... هم داشته باشد؛ يعني درست ترجمه مقالات غربي[7]. معلوم مي‌شود آن اسم بردن از روابط زن ‌و شوهري هم براي اقناع برخي مسئولين ساده‌انديش بوده است نه واقعاً قصد اينان اصلاح باشد يا دلشان براي مشكلات خانواده ايراني و مسلمان بسوزد. آخر بنده خدا مگر همين كه صحبت زن و شوهر شد بايد همه مسائل آنان در معرض ديد دختر و پسر مجرد و بلكه نوجوانان معصوم قرار بگيرد؟! پس بفرما زن و شوهر لخت در خيابان بيايند و رابطه داشته باشند چون زن و شوهرند!! عكسي از زن و مرد نيمه عريان در بستر بر روي مقاله زده و زير آن به عنوان تيتر مي‌نويسند: فيلمهاي مستهجن و نقش آن در روابط همسران!! با دست نجس مي‌خواهند نجاست را تطهير كنند!!

خلاصه اين كه اگر جنبه شرعي هم برايتان نيست بدانيد كه بسياري سايتها و وبلاگها تنها انعكاس خيالات شخصي و حرفهاي خيالي(گرچه به دروغ مستند به آمارها باشد) و يا انگيزه‌هاي شهوي انحرافي نويسنده و غير علمي است. گرچه ديدگاه‌هاي اسلام همواره در افقي فراتر از هر علمي است؛ چون خورشيدي كه بر فراز نور مي‌دهخد و علم در برابرش حسرت زده و ناتوان.

در سالهاي اخير تلاش شده با برگزاري كلاسهاي آموزشي براي زوج  هاي جوان، قبل از ازدواج درباره رابطه زناشويي توضيحاتي داده شود، اما آيا اين كلاسهاي يك تا چند ساعته و بسيار كوتاه مي توانند كمك كافي براي آنان باشد[8]. و چه كسي جوابگوي سؤالات باقيمانده خواهد كه تازه با وارد شدن در زندگي زناشويي از نظر رفتاري و جنسي با آن مواجه مي‌شوند خواهد بود؟ زوجين با ايمان بعد از سال‌ها مشكلات تازه متوجه مي‌شوند نه جسم هم را شناخته نه روح هم و نه از برنامه‌هاي بسيار دامنه‌دار و عميق دين اسلام در اداره خانواده كه از هر نظر جامع و كامل است اطلاع يافته‌اند. البته سهم خود ايشان خصوصاً تحصيل كرده‌ها در اين ضعف به علت اشتغال فراوان به ماديات و كوتاهي در مطالعه و رشد علمي و ديني و فرهنگي خود محفوظ است زيرا متخصصين دين و خانواده در اين زمينه در كشور ما كم نيستند. اما صحبت ما با متوليان فرهنگي كشور براي مقابله با امواج تهاجم فرهنگي است كه وظيفه خود را ادا كنند نه اين‌كه افراد جامعه كه مكلف به مطالعه و پرسجو هستند را تنبل بار بياوريم و بر كوتاهي آنان در مسائل فرهنگي خود و خانواده‌شان كه محصول دوران فقر دهه 50 و 60 هستند و لذا از نظر روان‌شناختي همه همت خود را صرف توسعه اقتصادي كرده زن‌وشوهرهايي دودوتاچهارتايي و كاملاً معيشتي بار آمده‌اند و سعادت را در اين رشدهاي غير متوازن مي‌دانند صحه بگذاريم.

 

 

7-      ... اما اين نوشتار و رسالت آن

 

 

 

 

ديني _ علمي

(اسلامي، روانشناختي، مشاوره‌اي، پزشكي)

 

اخلاقي

 

رفتاري

 

جنسيتي

 

نامزدي

 

همسرداري

 

تربيت فرزند

 

اين  مدل مي‌تواند نمايانگر رويكرد و محتواي اين نوشتار باشد.

 

بنابراين، تا كنون روشن شد كه خانواده كنوني نيازمند دانش‌هاي جنسي و تربيتي هر دو است. از طرف ديگر جهان غرب با وجود اشتباهي كه در محتوا (فكر مي‌كند همه مشكلات خانواده در امور جنسي است و از طرف ديگر فكر مي‌كند تنها مكتب منحرف و شهوت‌گراي غربي است كه مي‌تواند به اين نياز پاسخ بدهد و هر پاسخ ديگر غير علمي است) و روش آموزش(مكشوف و غير شرعي و ويرامگري كه صداي مصلحان آن ديار راهم درآورده است) دارد، به اقتضاي نيات غير انساني خود چون منافع سياسي و اقتصادي، انبوه كتاب و مقاله و فيلم و كليپ را درسراسر جهان سوم منتشر كرده و اين جزوه نيز در راستاي احساس تکليفي که در مقابله علمي و مستند با تهاجم فرهنگي دشمن بر دوش خود احساس نموده است و نيز به جهت لمس همه‌جانبه مشکلات خانوادگي ناشي از کم اطلاعي زوجين از مسائل رفتاري و اخلاقي و جنسي كه باعث آسيب به کيان خانواده شده‌اند، تدوين شده است و با رويكرد علمي _ ديني، مسائل و مهارتها و مشكلات دوران نامزدي و همسرداري و تربيت فرزند را از نظر اخلاقي و رفتاري و جنسيتي بررسي مي‌كند.

 

 

 

 

حضرت علي (ع):

 

از هر علمي بهترينش را فرا گيريد، همانا زنبور عسل از هر گلي زيباترينش را بر مي گزيند. از او دو گوهر گران قدر توليد مي شود؛ در يکي از آن دو (عسل) شفاي درد مردم و در ديگري(موم) نور و روشنايي است.

 

اين نوشتار، با صرف وقت و هزينه فراوان و استفاده از نظرا كارشناسي بسيار گسترده و دقيقي تدوين يافته است و مولفين آن هرگز به دنبال نان و نام نبوده و صرفاً به انگيزه خدمت و توسعه فرهنگ درست علمي و ديني تربيت و رشدخانوادگي و مبارزه با تهاجم نرم دشمن، مدت‌ها از وقت خود را صرف توليد اين اثر نموده و اميدوارند مورد استفاده شما قرار گيرد.

 

8-      روش استفاده از اين نوشتار

توصيه مي‌شود جزوه را نه از وسط بلكه مرتب و حداقل سه مرتبه مطالعه نماييد. روي مطالب آن فكر كنيد نه بامطالعه سطحي از مطالب آن بگذريد. هرگز فكر نكنيد اين جزوه با رويكرد علمي و سنگين نوشته شده زيرا سعي فراوان بر كاربردي و روان‌سازي مطالب آن صورت گرفته و هرگز مطلبي به انگيزه چاق كردن جزوه نوشته نشده است(انگيزه‌اي براي اين كار نداشته‌ايم، نه مادي و نه فشار و درخواست رئيس و مديري و ... بلكه صرف خدمت به مردم اين خاك آسماني هدف ما بوده است و اين هدف هم با چاق كردن بيهوده نمي‌سازد.):

قال علي عليه السّلام: من اكثر الفكر فيما تعلّم اتقن علمه و فهم ما لم يكن يفهم.

علي عليه السّلام فرموده است: كسي كه در آموخته‏هاي خود بسيار بينديشد دانش خود را استوار ساخته و بفهم مطالبي كه نمي‏فهمد نائل ميگردد.

گاهي زوجين با هم و گاهي جداگانه جزوه را مطالعه كرده و همواره در نظر داشته باشند که در پي نقاط ضعف خود و اصلاح آن باشند. هرگز دنبال استفاده از حربه مطالب اين جزوه براي يافتن نقاط ضعف همسر خود نباشيد كه اين كار علاوه بر اين كه گناه است، بدترين نوع استفاده از اين جزوه خواهد بود و يقين كنيد با اين كار شما تنها حس انتقام خود را ارضا كرده‌ايد و هيچ‌گاه روش درستس در اصلاح همسرتان(مرد يا زن) برنگزيده و راهي بس بي‌راهه را در پيش گرفته‌ايد. بلكه هر دو طرف بپذيرند كه قبل از مطالعه اين نوشتار داراي نقايص زيادي بوده‌اند و هيچ‌يك هم سوء نيتي در اشتباهات هم نداشته‌اند؛ هم را حلال كنند و کينه‌ها را دور ريخته و براي هميشه گذشته را فراموش كنند وخود را موظف به مراعات آموخته‌هايتان  كنيد. شما خودت را موظف به مراعات آموخته‌ها کن  طرف هم وجدان و فطرت دارد وقتي تغيير را در شما ببيند، او هم تغيير خواهد كرد و ثواب اخروي اين تغيير او راهم خالصانه براي شما خواهند نوشت؛ اين يک ميدان مسابقه است؛ خداوند فرموده است: سبقت بگيريد در کارهاي نيک. چه نيکي‌اي بالاتر از درست همسرداري کردن(در رفتار اخلاقي، جنسي، تربيتي و ...) که اساس هر اصلاحي در جامعه اصلاح روابط زن و شوهر است. حديث است وقتي زن و شوهر با هم دعوا ميکنند(که اکثر دعواها هم بر سر مسائل جنسي است؛ پيدا يا پنهان) شيطان از شدت شادي و خنده به پشت مي‌افتد چون مي‌داند که تير خلاص به هر نوع خوشبختي در اين خانه خورده است؛ چه خوشبختي دنيوي چه اخروي، چه جنسي چه اخلاقي چه حفظ زن و شوهر از انواع گناهان ، چه تربيت بچه و ...

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

توصيه مي‌شود:

جزوه را نه از وسط بلكه مرتب و حداقل دو مرتبه مطالعه نموده و در زندگي خود هم براي حل مشکلات و نيز بهبود روابط خانوادگي  خود به تدريج و بارها به آن رجوع نماييد. مقدمه جزوه را با دقت فراوان بخوانيد و پس از پايان جزوه دوباره بخوانيد آن را حرف تازه از آن خواهيد فهميد.

hو باز تاكيد مي‌كنيم كه:

هدف اين جزوه، آموزش اخلاق، رفتار و دانش و مهارت معاشرت خانوادگي و امور زناشويي به خانواده هاي مومن و محجوب و بي‌نياز كردن ايشان از طرق نامشروع و نوعي مقابله با تهاجم فرهنگي غرب و ماهواره‌ها به منظور آگاهي‌رساني از اين  مسائل مهم است كه بر اساس منابع معتبر ديني، پزشكي، مشاوره خانواده و كتب و مقالات علمي با رعايت ضوابط شرعي در قالب(عدم استفاده از كلمات ركيك و مستهجن وپرهيز از استفاده از تصاوير گرافيكي وعدم درج عكس‌هاي واقعي از اندام‌هاي جنسي) و در محتوا(تحقيق در روايات ديني و انعكاس تحقيقات علمي در چارچوب اصول و خطوط اسلامي)، تهيه گرديده و تكثير بي‌حساب آن چون برخي كتاب‌هايي كه در اين زمينه در بازار فراوان بوده و به دست مجرد و متاهل مي‌رسد(گذشته از اين كه بسياري كم محتوا و غربي وبا انگيزه سودجويي نگاشته شده‌اند) ممنوع و بر خلاف شرع است و نبايد در اختيار افراد غير متقي يا هر فرد مجرد قرار گيرد. مسائل مربوط به انتخاب همسر در اين جزوه مطرح نشده است و تنها همسرداران يا عقدكرده‌ها مجاز به استفاده از اين جزوه خواهند بود.

تبعات شرعي و قانوني تكثير غيرمجاز آن بر عهده فرد خواهد بود.



[1] . سکس، واژه‌اي انگليسي است وخود و مشتقات آن  به معني جنس، جنسيت و امور جنسي و ... است.

[2] . دستگاه هاي واکيوم اندازه آلت را بطور موقت افزايش مي دهد ( حد اکثر 24 ساعت ) البته اين دستگاه ها نيز  به ويژه اگر از استاندارد لازم برخود دار نباشند ، مي توانند عوارضي همچون ترکاندن عروق خوني را به دنبال داشته باشند که موجب درد و تورم مي شود.

[3] . البته اين نه به معناي آموزش مكشوف و غير شرعي و غربي آن با هر بيان و تصوير و به هر گروه سني است. اصولاً غرب همواره يك حرف حق را با چند حرف باطل آميخته مي‌كند و اين كار را گاهي از سر عداوت و نيرنگ انجام مي‌دهد(در امور سياسي و تهاجم فرهنگي و اقتصادي نسبت به جهان سوم) و گاهي از سر جهل و افراط كاري ريشه‌دار در فرهنگ آن اقليم. دليل علمي و روان‌شناختي و جامعه‌شناختي و ... بر لزوم آموزش جنسي مي‌آورد و بعد ديگر نمي‌گويد خوب اين ضرورت بايد با چه وسيله و روشي تامين شود.  و بعد هم احياناً به اديان مي‌تازد و آمار از اقاليم شرقي مي‌آورد كه بله، ببينيد اين دين است كه باعث اين ضعفها و مشكلات جنسي است!! و حال آن كه دين حستابي جدا از متدينين دارد . ما خود مسلمان، اما انصافاً چقدر دنبال دين و آموزشهاي ديني در زندگي فردي و خانوادگي و تربيتي و جنسي و ... هستيم؟!

 

[4] . نويسنده : محمد امين زارعي

 

[5] . ترجمه:

جنايت، با فراموشي انسان‌ها آغاز مي‌شود و نه با فراموشي خدا! او در نماشنامه «کاليگولا» انساني را به تصوير مي‌کشد که قدرت نامحدود به جنون مي‌کِشدش. او به بهانه خوشبخت کردن انسان‌ها آنان را از دم تيغ مي‌گذراند. او تمام معيارهاي انساني را زير پا مي‌گذارد. و در آخر نيز به دست اطرافيان خود از بين مي‌رود.

[6] . اين سايت‌ها كه برخي مورد تاييد كامل ما هم نيستند، عبارتند از:

http://semema.farabit.ir/post/351.html

happyiranian.org

وبلاگ جام جهان‌نما

www,mardoman.com

http://mortezatower.blogfa.com/page/30.aspx

وبلاگ دکتر علي شيخ الاسلامي پزشک عمومي فارغ التحصيل دانشگاه تهران

http://www.doctorsheikh.blogfa.com/post-4.aspx

http://semema.farabit.ir/post/353.html

پايگاه فرهنگي هنري تکناز

گروه اينترنتي نيک صالحي

http://barazand.blogfa.com/cat-47.aspx

http://www.aftab.ir/articles

http://daneshnameh.roshd.ir

http://www.fcchrz.ir/index.php

http://www.porsojoo.com

http://farsi.khamenei.ir

http://shia-online.ir

http://www.gangineh.com

http://www.sedayeshia.com

سايت تبيان

www.persianv.com

جام جم آنلاين

روزنامه سلامت ( www.salamat.ir )

 

 

 

[7] . اين عبارت، بخشي از مقاله‌اي علمي! است كه در همين سايت‌ها با اسم تربيت جنسي فرزند(كه مقوله‌اي ضروري نيز هست و ما هم در اين نوشتار به آن پرداخته‌ايم) منتشر شده است:

بازيهاي جنسي


بازيهاي جنسي کودکان با يکديگر نه تنها زيان آور نيست، بلکه براي رشد هويت جنسي آنها لازمه اي است. شايد تا بحال کودکان را حين اين گونه بازيها از قبيل «دکتر بازي» و يا تقليد از نقش پدر و مادر ديده ايد، که چگونه با استفاده از اشياء مختلف به "معاينه" بدن يکديگر مي پردازند و يا با تقليد از عمل تناسل روي يکديگر مي خوابند و به عقب و جلو مي روند، بدين ترتيب يکديگر را تحريک کرده و از گرمايي که در اندام جنسي شان بوجود مي آيد احساس مطلوبي مي يابند. نکته اي که شايد بيشتر از خود اين بازيها ذهن والدين را نگران مي کند اين است که شريک بازي بچه ها معمولا هم جنسشان مي باشد. اما اين بازيها/ شبه رفتارها تنها از روي کنجکاوي آنهاست و هيچ ارتباطي به هويت جنسي آينده شان ندارد. بازي از آنجا مثبت است که به کودک مي آموزد:

·      در مورد تمايلات، احساسات و کنجکاويهاي جنسي شان تنها نيستند.

·      اين تمايلات و احساسات از جانب ديگري مورد تاييد قرار مي گيرند.

·       لخت شدن در مقابل هم جنسان خود خجالت آور نيست. 

حالا از اين روزنه كه دشتي پيدا است، خود بفهميد در فضاي سايبري چه خبر است از آلودگي‌هاي بهاسم مقاله علمي و مسئولين هم متاسفانه تنها وقتي يك عكس سكسي در سايتي ديدند، آن سايت را غير مجاز مي‌دانند اما از اين همه محتواي مخرب حساسيت حضرات تحريك نشده و اين‌همه تاكيد رهبر انقلاب و دلسوزان فرهنگ و تربيت عمومي كه كار فرهنگي فوق‌العاده پيچيده است را نشنيده مي‌گيرند و اين‌گونه سطحي با مسائل برخورد مي‌كنند.

همچنين پي خواهيد برد كه چه تلاشي در اين نوشتار صورت گرفته است تا پالوده از اين ضعف‌ها و با دقت و با همه‌جانبه نگري متني مفيد و در حد توان خود دقيق را تهيه كنيم. اميد كه مورد استفاده بهينه قرار گيرد  كه بهره بردن شما مخاطب، خود هدف مااست و اميواريم مورد قبول الهي قرار گيرد.

[8] .  كلاس‌هاي مفصل‌تر در شهرهايي چون تهران برگزار مي‌شود مانند كارگاه  هاي آموزشي، تحت عنوان شروع خوب ، كه همزمان در چهار فرهنگسراي دانشجو در شمال، فرهنگسراي بهمن در جنوب، فرهنگسراي خانواده در شرق و فرهنگسراي تفكر در غرب تهران برگزار مي شود، در اين دوره ها زوجهاي جواني كه در دوران عقد به سر مي برند يا يك سال اول زندگي مشترك خود را سپري مي كنند، طي 18 ساعت با مباحث بهداشت جنسي و در مدت 6 ساعت با مباحث بهداشت رواني آشنا مي شوند.

اما لازم است كه اين حركت تبديل به يك حركت ملي شود و دستگاههايي چون وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي و سازمان ملي جوانان در اين زمينه همكاري كنند.

 

+ نوشته شده در  سه شنبه بیست و سوم آذر 1389ساعت 16:14  توسط علي-م  |